« Powrót do poprzedniej strony

System Lokalizacji i Odzyskiwania Skradzionych Pojazdów - LoJack

System ten wprowadzony został po raz pierwszy przez firmę LoJack Corporation w 1986 roku w stanie Massachusetts (USA). Stan ten wybrano nie­przypadkowo. Najwyższy wskaźnik kradzieży samochodów był prawdziwym wyzwaniem dla twórców systemu i próbą jego efektywności. Rezulta­ty były widoczne już w pierwszym roku po wprowadzeniu systemu. Nie tylko zmniejszył się wskaźnik kradzieży, ale dużo bezpieczniej można było chodzić po ulicach. W 1992 roku ilość rocznie kradzionych samochodów w stolicy tego stanu - Bostonie zmniejszyła się o 42%. W tym samym czasie współczynnik ten wzrósł na terenie pozostałych stanów aż o 33%.

Wychodząc poza USA, LoJack stał się systemem globalnym. Działa już na terenie 21 państw, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, na Węgrzech, w Grecji, Rosji, Słowacji, Argentynie, Ekwadorze, Kolumbii, RPA, itd. Piętnaście następnych państw otrzymało już licencję i przygoto­wują się do jego wprowadzenia. Obecnie trwają prace nad integracją sys­temu na obszarze wszystkich państw europejskich. Celem ich jest skoor­dynowanie działań policji tak, aby skradziony pojazd po opuszczeniu jed­nego kraju mógł być natychmiast zlokalizowany na terenie innego.

Jak działa system LoJack?

  • Podstawa systemu jest małe urządzenie nadawczo-odbiorcze ukryte w pojeździe, które po zgłosze­niu kradzieży zostaje aktywowane i wysyła sygnały radiowe naprowa­dzające samochody policyjne do miejsca, gdzie znajduje się skradzio­ny samochód.

  • Nadajnik działa także w pod­ziemnych garażach i kontenerach.

  • Małe rozmiary nadajnika umożli­wiają ukrycie go w kilkudziesięciu róż­nych miejscach. Miejsca montażu są dobierane losowo i nie powtarzają się w samochodach tego samego mode­lu. Zna je tylko Autoryzowany Instala­tor LoJack (AIL). Nawet właściciel po­jazdu nie jest informowany o usytu­owaniu urządzenia.

  • Podczas normalnej eksploatacji pojazdu urządzenie pozostaje w uśpieniu.

  • W momencie stwierdzenia kra­dzieży pojazdu, jego właściciel zawia­damia o tym fakcie Centrum Opera­cyjne LoJack i policję.

  • Operator Centralnego Kompute­ra poprzez sieć anten nadawczych aktywuje moduł LoJack znajdujący się w skradzionym pojeździe. Sygnał dociera do pojazdu natychmiast, nie­zależnie od jego aktualnego położe­nia na terenie kraju.

  • Samochody i helikoptery policyj­ne wyposażone w komputery śledzące odbierają sygnały ustalające skra­dziony pojazd.

  • Uaktywniony Moduł LoJack w skradzionym pojeździe zaczyna nadawać niesłyszalne, bardzo krótkie (milisekundowe) impulsy pozwalają­ce go zlokalizować.

Współpraca z policją

Firma LoJack na podstawie umów zawieranych z komendami wojewódzkimi rozpoczęła wprowa­dzanie programu, polegającego na przekazywaniu policji w nieodpłatne użytkowanie urządzeń lokalizują­cych skradzione auta z zainstalowa­nym modułem LoJack. Obecnie trwa etap wdrożeniowy, podczas którego policjanci poznają i uczą się korzystania z tych urządzeń w praktyce. Dzięki systemowi LoJack - to, że samochód ma przebite numery, jest przemalowany, ma zmienione tablice rejestracyjne czy nawet no­we dokumenty nie jest żadną prze­szkodą w jego odnalezieniu. Natychmiast po uaktywnieniu moduł LoJack sam informuje policję o tym, że pojazd został skradziony, co umożliwia policji szybką i skuteczną interwencję. Policja odbiera sygnał dzięki zamontowanym w radiowo­zach lokalizatorom. Na ich ekranach wyświetla się kierunek, z którego nadchodzi sygnał. Jego siła infor­muje o odległości, w jakiej poszuki­wany pojazd się znajduje.

Źródło: PLON Nr 20